Online boodschappen doen: hoe ver zijn we in Nederland?
De trend van boodschappen doen is uiteraard doorgedrongen in Nederland. Gewoon vanuit je luie stoel je boodschappen bestellen en laten bezorgen. Indien gewenst zelfs tot in de koelkast. Bij de grote concerns ging het weliswaar langzamer dan aanvankelijk gedacht, in 2019 was er toch een flinke stijging zichtbaar in het online boodschappen doen. En die trend lijkt zich nu – mede door de coronacrisis – in no time verder te ontwikkelen. Hier wat facts & figures.
Online omzet groeit door
Volgens onderzoeksbureau GFK kwam in het eerste kwartaal van 2018 zo’n 3,6% van de omzet van de Nederlandse supermarkten uit online aankopen. In het derde kwartaal was dat percentage al gegroeid naar 4.1% In 2019 werd bijna 25% meer (near) food online besteld, waardoor de omzet uitkwam op zo’n 2.2 miljard euro. Die omzet ziet Thuiswinkel.org dit jaar nog eens verdubbelen. Het corona virus draagt zeker bij aan die groei. Doordat mensen min of meer gedwongen thuiszitten, hebben ze online boodschappen doen voor de eerste keer een kans gegeven en daarmee is het gemak ervan tot velen doorgedrongen. Niet alleen bij de online supermarkt overigens, ook bij de online toko, visboer of online slager.
Hoewel de onlinefoodmarkt dus al langer in de lift zit, lijkt 2020 het jaar waarop online boodschappen doen door het grote publiek wordt ontdekt. Aanvankelijk kwam veruit het grootste deel van de online omzet uit drukke gezinnen met tweeverdieners en kinderen. Inmiddels is het zo dat mensen uit alle lagen van de bevolking het online boodschappen doen – al dan niet gedwongen – een kans geven. De verwachting is dat een grote groep mensen dat zal blijven doen.
Specialistisch kopen
Groot voordeel aan online boodschappen doen, is dat mensen vaak veel eenvoudiger vinden wat ze zoeken. Zo zit nu eenmaal niet in elk dorp of stad een toko waar je specifieke boodschappen kunt doen als wonton, bapao broodjes, Chinese pannenkoekjes of andere Aziatische lekkernijen. De befaamde Tjin’s Toko bij de Amsterdamse Albert Cuyp verzendt daarom door heel Nederland en vaart daar meer dan wel bij.
Mensen worden steeds kritischer wat betreft hun eten en kunnen voor bijvoorbeeld een Japanse Wagyu steak niet even naar de slager om de hoek. Daarvoor in de plaats komen er allerlei specialistische online winkels. Van super exclusief tot prijsvechters: online is alles voorhanden en bovendien heb je meteen toegang tot alle informatie.
Dit alles betekent natuurlijk niet dat je de weg naar de lokale slager, bakker of visboer moet vergeten. Integendeel! De charme van ambacht zit ‘m zeer zeker ook in de winkels bezoeken. Lokale middenstand moet gesteund worden, vinden wij. Altijd. Maar dat neemt niet weg dat je voor dat hele speciale etentje best even het net op mag duiken om te vinden wat je zoekt. Of voor dat feestje je kratten pils tot aan de voordeur kunt laten brengen. Juist handig toch? Je bent eigenlijk gek als je het niet doet!
Geef een reactie